Newsroom na weekend: X Dzień Ochrony Danych Osobowych
Newsroom na weekend: X Dzień Ochrony Danych Osobowych

Newsroom na weekend: X Dzień Ochrony Danych Osobowych

Opublikowany

Każda osoba korzystająca z portali społecznościowych, bezpłatnej poczty online, czy regularnie robiąca zakupy w sieci była pytana o dane osobowe, dzięki którym w ogóle mogliśmy założyć konto czy liczyć na rabaty, dopasowaną propozycję usług czy produktów. Jednak dane na swój temat udostępniamy często w sposób nieświadomy i nierozważny.

Nasze dane i wizerunek oraz sposób, w jaki nimi zarządzamy staje się coraz istotniejszym elementem naszej cyfrowej rzeczywistości i ma wpływ nie tylko na to, jak postrzegani przez otoczenie i kto oraz ile wie na nasz temat. To również bardzo ważny element wpływający na nasze bezpieczeństwo i komfort korzystania z sieci.
W obchodzonym dzisiaj X Dniu Ochrony Danych Osobowych chciałabym przypomnieć podstawowe zasady, dzięki którym nasz wizerunek i dane będą bezpieczniejsze. Źródłem wielu kłopotów wynikających z użytkowania internetu jest to, że użytkownicy – często nieświadomie – zbyt chętne dzielą się swoją prywatnością. Nie zawsze wiedzą, jak nią zarządzać. Kluczowe jest zrozumienie zasad, na jakich udostępniamy nasze dane, kiedy i komu je przekazujemy, w jakich sytuacjach nie należy tego robić i jak wycofać swoją zgodę na udostępnianie danych.
Warto bliżej poznać temat i zrozumieć mechanizmy, na jakich opiera się cyfrowa gospodarka. Dzisiaj, w cyfrowej rzeczywistości, nasze dane są rodzajem waluty. Poprzez ich udostępnianie tak naprawdę płacimy za treści, rabaty, profilowane oferty itp., które otrzymujemy. Takie rozwiązanie ma dobre strony: dzięki informacjom o nas oferta, którą otrzymujemy jest sprofilowana, nie zasypuje nas spam niepotrzebnych informacji i reklam. Dzięki temu możemy również oszczędzać cenny czas i pieniądze, korzystając np. z rabatów i limitowanych propozycji wyprzedażowych. Z drugiej strony może to rodzić problemy, jeśli nasze dane dostaną się w niepowołane ręce. Odpowiednie zarządzanie prywatnością to zatem jedna z najważniejszych spraw, o których trzeba pamiętać, będąc online. Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych każdemu z nas przysługuje prawo do kontroli swoich danych przetwarzanych przez inne podmioty.
Jeśli nasze dane są nieaktualne lub nieprawdziwe albo zostały zebrane niezgodnie z prawem, możemy zażądać ich uaktualnienia lub zaprzestania przetwarzania. Także wtedy, kiedy zmieniliśmy zdanie i nie chcemy już by ktoś je przetwarzał. Obowiązujące przepisy dają nam taką możliwość.
Oznacza to, że jeżeli zostawiliśmy w formularzu numer swojego telefonu wskazując, że robimy to wyłączenie w celu komunikowania się w temacie np. naszego zamówienia, inne wykorzystywanie numeru telefonu będzie niezgodne z prawem i możemy zażądać, aby firma usunęła nasz numer z bazy.
Wiele działań zwiększających świadomość internautów w zakresie ochrony danych i wizerunku prowadzą firmy, organizacje pozarządowe i urzędy. Dobrym tego przykładem jest projekt skierowany do najmłodszych – realizowany przez GIODO projekt edukacyjny dla szkół „Twoje dane – Twoja sprawa”.
Dzień Ochrony Danych Osobowych to święto internautów – przypomina nam, że korzystanie z internetu pod warunkiem właściwego zarządzania naszą prywatnością, oznacza nieograniczony dostęp do większego, ciekawszego i bardziej inspirującego świata.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Wszystkie mecze Ligi Mistrzów i Ligi Europy w UPC

temu

Dążąc do stałego podnoszenia satysfakcji klientów, UPC Polska wzbogaca swoją najlepszą na rynku ofertę sportową, wprowadzając programy Polsat Sport Premium 1 i Polsat Sport Premium 2 oraz cztery serwisy pay-per-view Polsat Sport Premium. To jedyne kanały, w których będzie można oglądać wszystkie rozgrywki najlepszych klubów piłkarskich w ramach Ligi Mistrzów UEFA na żywo oraz spotkania Ligi Europy UEFA.
Rozwój oferty internetowej i inwestycje w sieć gigabitową napędzają wzrost i zwiększają satysfakcję klientów

temu

Podniesienie średniej prędkości internetu dla obecnych klientów do blisko 150 Mb/s i wprowadzenie Boosterów WiFi, dalsze inwestycje w rozwój światłowodowej sieci gigabitowej oraz rozwój oferty telewizyjnej, umocniły rynkową pozycję UPC zarówno w obszarze B2C, jak i B2B. Łączna liczba usług (RGU) wzrosła o 37 000 rok do roku, osiągając poziom 2 994 500.
Już pół miliona domów i firm w Polsce z modemem Connect Box od UPC

temu

Connect Box pojawił się w ofercie UPC dwa lata temu i od tamtej pory całkowicie zmienił doświadczenie korzystania z Internetu. Modem zyskał uznanie już ponad 500 tys. abonentów spośród ponad milionowej bazy klientów Internetu UPC Polska. To nowoczesne urządzenie, pełniące też funkcję routera, zapewnia szybkie i niezawodne połączenie z Internetem w całym domu.
Zwycięzca UPC Digital Imagination Challenge zmienia branżę medyczną

temu

Coraz częściej młodzi ludzie robią użytek z możliwości, jakie daje internet i projektują rozwiązania dla wyzwań współczesnego świata. Innowatorzy społeczni mają szansę zaistnieć i zyskać finansowanie swoich projektów dzięki dużemu partnerowi. Nieczęsto jednak korporacje wspierają inicjatywy społeczne. Inaczej było w UPC Digital Imagination Challenge. Mimo, że program organizowała globalna firma, uczestnicy mierzyli się z wyzwaniami rzeczywistości, w której żyje każdy z nas. Zwycięzca programu – FindAir, już jesienią tego roku wprowadzi na rynek swoje inteligentne urządzenie dla astmatyków, które pozwoli im jeszcze lepiej kontrolować swoją chorobę.