Raport „Przyszłość telewizji: czynniki zmian” – czy jesteśmy gotowi na nowe trendy?
Raport „Przyszłość telewizji: czynniki zmian” – czy jesteśmy gotowi na nowe trendy?

Raport „Przyszłość telewizji: czynniki zmian” – czy jesteśmy gotowi na nowe trendy?

Opublikowany

Premiera raportu na temat trendów na rynku telewizyjnym, zrealizowanego przez infuture hatalska foresight institute w partnerstwie z UPC Polska

Telewizję ogląda blisko 92 proc. Polaków, a 65 proc. robi to codziennie, spędzając średnio ponad 4 godziny na dobę przed szklanym ekranem.
Szybki rozwój technologii wprowadza interakcję pomiędzy użytkownikami a nadawcami treści
Użytkownicy coraz częściej oglądają treści na urządzeniach mobilnych i korzystają z serwisów OTT i VOD
Operatorzy wprowadzają usługi umożliwiające oglądanie telewizji w dowolnym miejscu i czasie, np. Replay TV i Horizon GO od UPC Polska
The-Future-of-TV_Newsroom-730x300.jpg
Opublikowany został raport „Przyszłość telewizji: czynniki zmian” przygotowany przez infuture hatalska foresight institute we współpracy z UPC i domem mediowym OMD. Opracowanie przedstawia zmiany zachodzące na rynku telewizyjnym w Polsce i na świecie oraz kreuje obraz telewizji przyszłości. UPC Polska, jako firma przykładająca wielką wagę do innowacji, śledząca i wyznaczająca rynkowe trendy, została jego partnerem.

Celem raportu jest pokazanie, w jakim kierunku zmierza rozwój nowych technologii na rynku telewizyjnym i jak wpłyną one na odbiór treści wideo przez widzów. Misją UPC od zawsze było dostarczanie klientom najwyższej jakości innowacyjnych usług. Dlatego z uwagą śledzimy rynkowe trendy i wykorzystujemy te, które w naszej ocenie mają największy potencjał rozwoju. Inspirując się nimi tworzymy rozwiązania, które podnoszą komfort odbioru treści oferowanych przez nadawców. Mówiąc wprost podążamy za klientem, umożliwiając mu korzystanie z naszych usług według jego preferencji. Stąd wdrożenie do naszej oferty Replay TV i Horizon GO, które umożliwiają oglądanie ulubionych programów telewizyjnych w dowolnym miejscu i czasie 

– mówi Frans-Willem de Kloet, prezes UPC Polska.

Widz w centrum uwagi

Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu „Przyszłość telewizji: czynniki zmian” wynika, że oczekiwania widzów, co do przyszłości telewizji są bardzo zróżnicowane. Najczęściej wybierana odpowiedź – możliwość automatycznego, inteligentnego dopasowywania programów do zainteresowań odbiorcy uzyskała 24 proc. głosów. Najrzadziej wskazana – możliwości oglądania programów na goglach VR – 16 proc. To zaledwie 8 punktów procentowych różnicy.
Na przyszłość dotyczącą telewizji inaczej patrzą różne grupy wiekowe. Najwięcej osób w najmłodszej badanej grupie (15-18 lat) zadeklarowało, że w przyszłości powinna być większa możliwość korzystania z aplikacji i usług przez telewizor np. zamawianie jedzenia czy umawianie wizyt do lekarza. Tę odpowiedź wskazał co trzeci badany. Widzowie w wieku 19-24 lata uważają, że telewizja w przyszłości powinna być mobilna i umożliwiająca oglądanie materiałów w wysokiej jakości dźwięku i obrazu.
Osoby w wieku 25-34 oraz 35-44 lata najczęściej wskazywały, że telewizor powinien inteligentnie dopasowywać programy do zainteresowań osoby, która go ogląda i wiedzieć, czy w danym momencie siedzi przed nim dorosły czy np. dziecko. Z kolei najstarsi widzowie oczekują, że będą mogli oglądać programy w technologii 360 stopni.

W przypadku rynku telewizyjnego, gdzie zmiany postępują niezwykle szybko, trudno jest robić prognozy średnioterminowe, nie wspominając już o długiej perspektywie. Z tego powodu w raporcie, który właśnie opublikowaliśmy wspólnie z UPC i OMD, przyjrzeliśmy się najważniejszym czynnikom zmian, które dziś wpływają na kształt szeroko pojętej telewizji. W analizie uwzględniliśmy przede wszystkim czynniki społeczne – tu zwłaszcza potrzeby i oczekiwania pokoleń Y i Z, ekonomiczne – zmiana modelu biznesowego z pay-per-product na pay-per-subscription oraz technologiczne, w tym zwłaszcza takie technologie jak VR, AR czy 5G 

– mówi Natalia Hatalska, analityk trendów i założycielka infuture hatalska foresight institute.

Telewizja mobilna

Z raportu „Przyszłość telewizji: czynniki zmian” wynika, że tradycyjna telewizja wciąż odgrywa kluczową rolę w Polsce. Ogląda ją blisko 92 proc. Polaków, a 65 proc. robi to codziennie, spędzając średnio ponad 4 godziny na dobę przed szklanym ekranem. W wyniku rozwoju technologii, zmienia się jednak sposób konsumpcji tego medium. Widzowie zaczęli oglądać filmy i programy w dogodnym dla siebie miejscu i czasie na wielu urządzeniach mobilnych.

Technologie wyznaczają trendy

Nowe technologie, takie jak wirtualna rzeczywistość (VR), rzeczywistość rozszerzona (AR) czy wideo 360° będą wyznaczały trendy na rynku telewizyjnym. Pierwsze kanały dużych koncernów mediowych (CNN czy ESPN) już zdecydowały się wprowadzić te technologie. Wykorzystywane są one m.in. przy transmisjach wydarzeń sportowych czy w studiach serwisów informacyjnych.
„Przyszłość telewizji: czynniki zmian” pokazuje, że smartfony czy tablety nie są już tylko dodatkiem czy tzw. „drugim ekranem”, ale często służą jako główny ekran do oglądania programów telewizyjnych. Ten trend jest szczególnie widoczny wśród młodych widzów.
Obserwowane jest też coraz częstsze korzystanie z serwisów subskrypcyjnych – OTT. Rynek ten rozwija się w sposób bardzo dynamiczny. Globalnie, w ciągu ostatnich dwóch lat zanotował wzrost o 20 punktów procentowych. W Polsce z subskrypcji korzysta wciąż niewielki, choć stale rosnący odsetek osób. Jest to spowodowane dużą popularnością serwisów streamingowych oferujących nielicencjonowane treści wideo. Mimo to coraz więcej użytkowników korzysta z legalnych serwisów VOD, które oferuje większość operatorów i nadawców telewizyjnych. UPC Polska w ramach „UPC na żądanie” udostępnia swoim abonentom ponad 700 filmów krótko po kinowej premierze oraz ponad 2 500 filmów i seriali w pakiecie „My Prime”.

O raporcie:

„Przyszłość telewizji: czynniki zmian” to raport opracowany przez infuture hatalska foresight institute, którego założycielką jest Natalia Hatalska, jedna z najbardziej wpływowych analityków trendów i przedstawicieli technologicznej blogosfery. Partnerami raportu są UPC Polska i dom mediowy OMD.
Cały raport do pobrania jest tutaj.

Kopiuj tekst

Udostępnij

UPC promuje ofertę dla Klientów biznesowych

Przez trzy tygodnie maja trwa telewizyjna kampania sponsoringowa działu UPC Polska oferującego usługi dla klientów biznesowych.