Grafik, copywriter, twórca stron internetowych, księgowa, korektor czy tłumacz – to tylko kilka ze stale rosnącej grupy zawodów, które można bez problemu wykonywać z domu. Co więcej, dzięki temu, że do prowadzenia wielu biznesów potrzebny jest wyłącznie laptop z odpowiednim oprogramowaniem i dostęp do internetu, wielu ludzi realizuje otrzymane zlecenia w kawiarniach czy nawet w podróży. Co warto wiedzieć o prowadzeniu firmy w domu?
Ile firm w Polsce prowadzonych jest w domu – statystyki
Wady i zalety prowadzenia firmy w domu
Plusy prowadzenia firmy w domu:
- Oszczędności - brak konieczności wydawania pieniędzy na wynajem biura i dojazd do niego. Przedsiębiorca unika również dodatkowych kosztów mediów, sprzątania biura, jego remontu czy zakupu niezbędnych urządzeń.
- Elastyczne godziny pracy – prowadzący działalność sam decyduje, kiedy rozpoczyna pracę, kiedy ją kończy i jak długie będzie mieć w niej przerwy. Może również pracować po prostu wtedy, kiedy inne obowiązki, np. rodzinne, mu na to pozwalają i dopasowywać godziny pracy do zadań, jakie ma danego dnia.
- Pracujący nie jest rozproszony przez innych pracowników, o ile oczywiście w czasie pracy rzeczywiście jest sam w domu.
- Możliwość pracy mimo innych obowiązków – prowadzenie firmy w domu sprawdza się w przypadku matek, które jednocześnie zajmują się swoim dzieckiem. Dzięki pracy w domu mają możliwość kontynuowania kariery i zarabiania bez rezygnacji z opieki nad dzieckiem.
- W przypadku wybranych rodzajów działalności gospodarczej możliwe jest uznanie części niektórych wydatków, związanych z eksploatacją mieszkania za koszty podatkowe.
Wady prowadzenia firmy w domu:
- Łączenie obowiązków domowych z zawodowymi – nagle okazuje się, że w czasie, kiedy prowadzący działalność powinien pracować, wykonuje obowiązki związane z domem – pranie, sprzątanie, gotowanie czy prasowanie. Pracę odkłada na później, a wówczas może zabraknąć czasu na wykonanie części obowiązków.
- Samotność – osoby, które są towarzyskie, bardzo szybko mogą poczuć się źle, pracując w domu. W takiej pracy z pewnością nie odnajdą się ludzie, którzy lubią pracę zespołową. Brak integracji z innymi osobami może prowadzić do utraty motywacji do pracy.
- Brak możliwości wymiany doświadczeń z innymi pracownikami – w myśl zasady „co dwie głowy to nie jedna”, pracując z innymi osobami, zdecydowanie łatwiej o prowadzenie analiz, wymianę doświadczeń, dochodzenie do wspólnych wniosków, a tym samym o rozwój.
- Zaburzenie koncepcji work-life balance – duża wygoda wynikająca z pracy w domowym wydaniu jest bardzo kusząca, ale w dłuższej perspektywie może prowadzić do zaniedbania życia towarzyskiego oraz własnego wizerunku.
- Brak możliwość spotkań z klientami w siedzibie firmy – chyba że dana osoba ma wydzielone pomieszczenie na biuro, które nie jest wykorzystywane do użytku prywatnego.
- Możliwość płacenia wyższego podatku od nieruchomości – w przypadku, gdy np. gmina stwierdzi, że część mieszkania jest wykorzystywana wyłącznie na cele związane z działalnością gospodarczą. Tym samym podatek od nieruchomości od 1m2 powierzchni może wzrosnąć z 0,79 zł do 23,47 zł! Takie stawki obowiązują w 2019 roku.
- Niejasności związane z kosztami – teoretycznie w kosztach działalności prowadzonej w domu może się znaleźć część czynszu czy rachunków za media, ale ocena tego nie jest taka prosta.

Rozliczenie kosztów czynszu i innych opłat w ramach prowadzenia działalności – kiedy i co można rozliczyć?
- czynsz;
- gaz, prąd, woda;
- telefon i internet;
- koszty odsetek od kredytu – kosztem mogą być tylko odsetki zapłacone lub skapitalizowane (tutaj również wykorzystywana jest metoda proporcjonalności);
- wydatki na środki czystości.
Koszty internetu i ich rozliczanie w ramach prowadzenia działalności
Wybór dostawcy usług telekomunikacyjnych – na co zwrócić uwagę?
2. Elastyczne okresy zobowiązania – początkujący przedsiębiorcy albo ci, którzy nie mają pewności, czy nie zmienią swojej siedziby, nie chcą się wiązać długoterminową umową. W UPC Biznes dostępne są umowy na 12 miesięcy, 24 miesiące, ale również umowa bez zobowiązania. Co ważne, wybór opcji bez zobowiązania nie wiąże się ze znaczącym wzrostem kwoty abonamentu.
3. Testowanie usług – UPC Biznes umożliwia klientom korzystanie z usług przez 60 dni w ramach testu. Jeśli klient w tym czasie będzie chciał zmienić usługi lub zrezygnować z nich, to może to zrobić bez konsekwencji.
4. Prędkość wysyłania – warto zwrócić uwagę na prędkość wysyłania plików. Dla przedsiębiorcy ważne jest, żeby mógł on przesyłać duże pliki do klientów, wrzucać materiały do chmury lub na FTP.
5. Bezpieczeństwo w wielu aspektach – w UPC Biznes dostępne są usługi zwiększające bezpieczeństwo:
a. Internet Backup: zapewnia działanie internetu nawet w przypadku awarii sieci (np. gdy sąsiad przewiercił kabel). Główny modem internetowy przełącza się na sieć LTE i umożliwia kontynuowanie korzystania z sieci.
b. SLA, czyli usługa oferowana u innych dostawców tylko dla firm z wyższych sektorów, ale w UPC jest dostępna również dla małych firm. Stanowi ona pisemną gwarancję jakości. Zapewnia naprawę awarii w ustalonym z góry czasie lub rekompensatę za jego przekroczenie.
c. Pakiet Bezpieczeństwa – do 25 licencji (do użytku firmowego i prywatnego) do wykorzystania na urządzenia mobilne, laptopy i komputery stacjonarne. Pakiet daje zabezpieczenie danych firmy przed hakerami i wirusami, zapewnia ochronę prywatności, bankowości internetowej i zabezpieczenie przed innymi niebezpieczeństwami związanymi z siecią.
6. Usługi dedykowane dla biznesu, które mogą się przydać:
a. Stały adres IP – niezbędny dla firm chcących np. uruchomić własny serwer FTP, który będzie dostępny dla osób z zewnątrz.
b. Microsoft Office 365 – pakiet oprogramowania, z którego przedsiębiorca może korzystać, logując się z dowolnego urządzenia.
c. Poczta Exchange online – niezawodna i bezpieczna poczta elektroniczna.
7. Prowadząc firmę w domu, warto skorzystać również z oferty telewizji, aby zapewnić sobie rozrywkę w przerwach od pracy i wieczorami. W UPC Biznes można zamówić ją w korzystnej cenie w pakiecie z internetem. Czy jednak możliwe będzie rozliczenie abonamentu w kosztach prowadzonej działalności? Warto skonsultować tę kwestię z dostawcą usługi. Korzystając z oferty telewizji, zyskuje się tym samym dostęp do:
a. doskonałej rozrywki dzięki szerokiemu wyborowi kanałów TV, w tym kanałów Premium;
b. telewizji online z ponad 100 kanałami, które można oglądać na smartfonie, tablecie lub komputerze - w UPC usługa ta nosi nazwę Horizon GO;
c. możliwość oglądania programów TV do 7 dni wstecz - czyli np. Replay TV w UPC;
d. biblioteki filmów i seriali dostępnych na żądanie.
Źródła:
https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/male%20i%20srednie%20przedsiebiorstwa%20w%20polsce%20w%202018%20r.pdf
https://zus.pox.pl/pit/wydatki-na-mieszkanie-sa-kosztem-firmy-nawet-gdy-nie-ma-wydzielonego-pomieszczenia-na-biuro.htm
https://www.infakt.pl/blog-ksiegowy/dzialalnosc-w-mieszkaniu-a-koszty/
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wydatki-na-internet-w-dzialalnosci-prowadzonej-we-wlasnym-mieszkaniu
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wydatki-na-internet-domowy-jako-koszt-podatkowy-w-kpir