Założenie firmy jest prostym zadaniem – wystarczy złożyć wniosek, dopełnić wszystkich formalności i już stajemy się właścicielami własnej działalności gospodarczej. Jednakże prawdziwym wyzwaniem jest osiąganie satysfakcjonujących wyników i realizacja celów biznesowych. Warto pamiętać, że rozkręcenie własnego biznesu online nie należy do najłatwiejszych zdań i trzeba przygotować się na ciężką pracę. By ułatwić to zadanie, przygotowaliśmy 5 porad, które pomogą w rozkręcaniu biznesu online.
1. Biznes plan
Najważniejszym punktem w prowadzeniu własnej firmy online jest stworzenie planu – bez niego nie można pójść dalej. Jeśli dopiero planujemy założenie działalności gospodarczej, to nasz plan powinien uwzględniać tak podstawowe kwestie, jak: nazwa firmy (nie powinna być ona przypadkowa), obszar działalności, a także strategię działania. Oprócz tego, warto wcześniej poznać rynek np. poprzez analizę konkurencji. W planie nie może również zabraknąć analizy finansowej oraz estymacji kosztów. Ważne jest także postawienie realnych do osiągnięcia celów.
2. Budowanie własnej bazy klientów
Niezwykle istotnym elementem w rozkręcaniu biznesu online jest budowanie własnej bazy klientów. Mimo że naszym najważniejszym celem biznesowym jest osiąganie jak największych zysków, to w praktyce warto podejść do tego tematu bardziej misyjne. W przypadku sklepów internetowych ciekawym systemem biznesowym jest Customer Lifetime Value, czyli życiowa wartość klienta. Co to oznacza? Skupiamy się na łącznej wartości zakupów klienta w dłuższym przedziale czasowym. Warto dbać o stałych klientów np. oferując im atrakcyjne rabaty, karty lojalnościowe czy darmową dostawę.
3. Działania marketingowe
Równie ważnym komponentem w rozkręcaniu własnego biznesu jest wybór właściwych kanałów pozyskiwania klientów. Wcześniej jednak powinniśmy określić docelową grupę klientów: wiek, płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania, poziom wykształcenia etc. – im więcej danych tym lepiej. Prowadząc firmę online mamy do wyboru zarówno bezpłatne, jak i płatne rozwiązania. Wśród tych pierwszych można wymienić m.in.: prowadzenie bloga (w założeniu, że sami będziemy pisać artykuły), YouTube (możemy nagrać np. filmik instruktażowy z naszym produktem lub jeśli jesteśmy specjalistą w danym temacie, to możemy podzielić się wiedzą) i prowadzenie social media. Natomiast wśród płatnych kanałów pozyskiwania potencjalnych klientów można wymienić: Google Ads, Facebook Ads, Twitter Ads, Email marketing i LinkedIn Ads.
4. Zadbanie o niezawodny internet
Jeśli zależy nam na rozkręceniu biznesu online, to w pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o zapewnienie zarówno sobie, jak i swoim współpracownikom odpowiednich narzędzi. Mowa tu przede wszystkim o niezawodnym internecie. Przy prowadzeniu firmy online jest to podstawa. Czym powinno charakteryzować się dobre łącze internetowe? Przede wszystkim prędkością dostosowaną do naszych potrzeb, odpowiednimi zabezpieczeniami oraz bezawaryjnością. Wszystkie te warunki spełnia internet UPC Biznes, który dostępny jest w trzech wariantach, różniących się pomiędzy sobą głównie prędkością (do 400 Mb/s, do 6000 Mb/s i do 1000 Mb/s).
5. Stawianie klienta na pierwszym miejscu
Bardzo ważnym, chociaż często zapominanym, elementem w rozwijaniu swojego biznesu jest dbanie o relacje z klientami (w tym również z potencjalnymi klientami). Jak to zrobić? Internet jest miejscem, w którym można bez większych problemów nawiązywać różne interakcje z osobami zainteresowanymi naszą firmą. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, możemy raz na jakiś czas zorganizować konkurs, w którym do wygrania będą atrakcyjne nagrody. Dobrym pomysłem jest również aktywizowanie klientów poprzez zadawanie im pytań oraz zachęcanie do pozostawiania opinii. Warto w tym miejscu wspomnieć, że opinie stanowią ważny feedback na temat tego, co robimy. Jeśli pojawia się kilka negatywnych opinii na temat naszych usług, to nie możemy tego ignorować.
Rozkręcanie własnego biznesu online jest trudnym zadaniem wymagającym uprzedniego opracowania planu i koncepcji działania. Nawet jeśli nie dysponujemy imponującym budżetem, możemy różnymi kanałami dotrzeć do naszych klientów. Jednakże na samym początku warto zadbać o dobry i niezawodny internet, który będzie dawał nam duże pole do działania.