Umiejętności cyfrowe pracowników są jedną z głównych determinant rozwoju firm z coraz większej liczby branż. Tymczasem okazuje się, że większość zarządzających widzi brak konkretnych kompetencji wśród osób zatrudnionych w swoich organizacjach. Zniwelowanie luki w umiejętnościach cyfrowych to, według nich, jedno z najważniejszych wyzwań przed jakimi stoją obecnie firmy. Aby utrzymać konkurencyjność i dalej rozwijać się w stabilnym tempie, lukę tę należy zamknąć maksymalnie w ciągu najbliższych trzech lat – wynika z raportu fundacji Digital Poland i CIONET pt.: "Jak rozwiązać problem luki w umiejętnościach ery cyfrowej. Spostrzeżenia społeczności Digital Shapers i CIONET".
Coraz częściej to zadaniem pracodawcy będzie uzupełnianie luk w potrzebnych umiejętnościach pracowników. Inwestowanie przez firmę w doszkalanie, przekwalifikowanie i wdrażanie pracowników sprawia, że czują się docenieni i ważni z punktu widzenia przyszłości organizacji. Zdobywanie nowych umiejętności to bardzo silny motywator, który poprawia produktywność i wzmacnia zaangażowanie.
John Guziak, Partner, Leader of Human Capital Team, Deloitte in Poland
Tak, jak bez ciągłego podnoszenia kompetencji może nam, jako pracownikom, być coraz trudniej znaleźć w przyszłości pracę, tak firmom i organizacjom będzie się trudniej rozwijać. Badania fundacji Digital Poland i CIONET pokazują, że liderzy doskonale to rozumieją i stawiają kwestię podnoszenia kompetencji pracowników wysoko na liście priorytetów. Przy czym, co ciekawe i warte podkreślenia, liderzy z obszaru technologii wyraźniej dostrzegają presję czasową, przed jaką stoimy w kontekście tempa zmian technologicznych.
Monika Nowak-Toporowicz, Chief Technology and Information Officer, Virgin Media Ireland, UPC Poland and Slovakia
Optymizmem napawa ocena znaczenia "reskillingu" dla polskich firm. A ostatecznie radość powoduje wyraźne nastawienie na rozbudowę kompetencji miękkich i społecznych. Ciekawego potwierdzenia obserwowanych trendów dostarczyła także analiza kluczowych tematów dla organizacji cyfryzujących się, potwierdzając, że Cyber Security, Cloud i Data Analysis są gorącymi tematami decydującymi o "być albo nie być" firm w erze cyfrowej.
Bartosz Górczyński, Managing Partner, CIONET in Poland
"Tu i teraz" trwa wyścig rekrutacyjny w budowie "zbroi technologicznej" zanim specjalistów zabraknie i nasze biznesy zostaną z tyłu. Jednak luki cyfrowej nie da się zmniejszyć tylko przez zatrudnienie nowych ludzi. Gotowość cyfrowa to wysoki poziom ogólnych kompetencji powiązanych nie tylko z technologią, ale także czujnością poznawczą, umiejętnością adaptacji i kulturą pracy zespołowej we wszystkich obszarach firmy.
Krzysztof Nowakowski, Managing Director Korn&Ferry, President of the Digital Shapers Jury in 2019
Szalenie ważnym sposobem zachęcania do podwyższania umiejętności cyfrowych jest jasne pokazywanie perspektyw związanych z cyfryzacją, mówienie językiem korzyści. Straszenie ludzi tym, że nowe technologie zabiorą ich prace może mieć paraliżujący charakter i nie przyczynia się ani do rozwoju ich samych, ani technologii, które mogą ich zawodowo wspierać. W tym kontekście bardzo ważne jest identyfikowanie cyfrowych potrzeb pracowników i pracowniczek, a także budowanie ambitnej, długofalowej, ale także zorientowanej na pracowników, dopasowanej do ich potrzeb oferty szkoleń.
prof. Aleksandra Przegalińska z Akademii Koźmińskiego, zdobywczyni tytułu Digital Shapers 2018
O publikacji
- "Perspektywa strategiczna"
- "Luka w umiejętnościach w erze cyfrowej"
- "Najlepsze sposoby na zniwelowanie luki w zakresie kompetencji ery cyfrowej"
- "Opinie o umiejętnościach ery cyfrowej" (przeprowadzone wspólnie z Gfk Polonia)
- "Opinie na temat kultury organizacyjnej wspierającej innowacyjność"