Polska pod względem rozwoju usług cyfrowych w sektorze prywatnym, kompetencji pracowników i jakości e-government sytuuje się dopiero na 28. pozycji na 30 badanych krajów Unii Europejskiej, jest za to jedną z najszybciej cyfryzujących się gospodarek (4. miejsce na 30 badanych krajów) – wynika z raportu ”Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja Gospodarki Polski”, przygotowanego przez Politykę Insight na zlecenie ThinkTankCyfrowy.pl – inicjatywy UPC Polska, Facebook, Microsoft, Dirlango i Poczty Polskiej.
Jednym z kluczowych czynników zwiększania konkurencyjności polskiej gospodarki jest jej coraz szybsza cyfryzacja. Zależy ona zarówno od coraz powszechniejszej dostępności nowoczesnej infrastruktury, w tym przede wszystkim sieci stacjonarnej, ale także budowania popytu poprzez rozwój cyfrowych usług, na które składają się nie tylko umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi, ale także świadome dbanie o bezpieczeństwo w cyfrowym świecie. To przede wszystkim na tych obszarach powinna koncentrować się także polityka gospodarcza, ułatwiająca inwestycje w rozwój sieci oraz wspierająca rozwój kompetencji cyfrowych.
Polska gospodarka przeszła w ciągu ostatnich 25 lat niezwykłą zmianę, a Polacy stawili czoła wielu wyzwaniom. Ale przed nami jeszcze długa droga. Cyfryzacja oznacza pozytywną zmianę na gospodarki i życia Polaków, a prezentowany raport potwierdza potencjał rozwoju w Polsce nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, takich jak Facebook, które wspierają innowację i zrównoważony wzrost. Realizacja tego zadania wymaga współdziałania – kluczową rolę odgrywają regulacje umożliwiające rozwój innowacyjności. Cieszę się, że raport prezentuje nie tylko stan polskiej gospodarki cyfrowej, ale przede wszystkim – formułuje rekomendacje dla ustawodawcy i regulatorów.
Od cyfryzacji nie ma już odwrotu. Żyjemy w świecie, gdzie nowoczesne przetwarzanie danych i cyfryzacja są siłą napędową rozwoju wielu gospodarek. Tradycyjna komunikacja i duża część handlu przenoszą się do świata wirtualnego.
Jak widać z doświadczeń poczt z innych krajów np. Czechy, Poczta Polska, jako instytucja zaufania publicznego zapewniająca bezpieczeństwo i pewność dostarczania korespondencji, jest naturalnym partnerem do świadczenia usług elektronicznych na linii obywatel-państwo. Oferta Poczty Polskiej, narodowego operatora pocztowego, w coraz większym stopniu bazuje na nowoczesnych sposobach komunikacji. Naszym celem jest poszerzenie zakresu spraw, które obywatele mogą załatwić drogą elektroniczną. To dobra forma wykorzystania ogromnego potencjału jaki ma Poczta, na który składa się kilkutysięczna sieć placówek, zaufanie i nowoczesne cyfrowe rozwiązania.