Muzyka elektroniczna już dawno weszła do mainstreamu, ale cyfrowa sztuka dźwięku to znacznie więcej niż syntezatory i Ableton.
W dotychczasowych artykułach z cyklu UPC Digital Art skupialiśmy się głównie na wizualnych aspektach sztuki cyfrowej. Po części wynika to z faktu, że wykorzystywanie nowych technologii do artystycznej kreacji dźwięku znacznie łagodniej wtopiło się w mainstream.
Muzyka elektroniczna została szybko zaakceptowana jako równorzędny partner muzyki akustycznej.
Cyfrowa sztuka dźwięku to nie tylko standardowe syntezatory czy oprogramowanie pokroju Abletona. Bardzo wyraźny jest nurt formalnych eksperymentów z nowymi sposobami na generowanie i przetwarzanie dźwięku. Znaczne zwiększenie dostępności elektronicznych układów DIY (takich jak Arduino) oraz oprogramowania spowodowało wysyp intrygujących instrumentów i kontrolerów muzycznych. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na odbywający się rokrocznie w Atlancie prestiżowy konkurs The Margaret Guthman Musical Instrument Competition. Poniżej prezentujemy krótki przegląd instrumentów i kontrolerów, które zaprezentowano w różnych edycjach tego konkursu a także takich, które po prostu wpadły nam w oko i ucho.
NOMIS
NOMIS to kontroler (sequencer) pozwalający tworzyć tzw. live acty, łączące w nierozerwalny sposób dźwięk i wizualizacje. Powyżej możecie zobaczyć występ z tegorocznej edycji wspomnianego wcześniej konkursu. Jonathan Sparks został doceniony przez publiczność – jego występ, a także instrument, uznali za najlepsze.
PUSHPULL
PUSHPULL to kontroler przypominający formą mini-akordeon. Łączy analogową i cyfrową syntezę dźwięku.
ORGANUM VIVUM
Organum Vivum to ciekawe połączenie bio-artu i eksperymentu z generowaniem dźwięku. Kontrolery muzyczne mają tutaj pochodzenie organiczne – są produktem pochodzenia bakteryjnego.
DODECAUDION
Polski akcent od panGenerator. Dodecaudion to kontroler wykorzystujący 12 czujników odległości na podczerwień do generowania dźwięku. Z założenia miał przełamać barierę między performance tanecznym a grą na instrumencie, wymuszając ekspresyjne gesty u grającego.
!! KONKURS !! ‚TO FAJNIE DZIAŁA’ PRZEDŁUŻONY TERMIN NADSYŁANIA ZGŁOSZEŃ
Ruszył pierwszy konkurs UPC Digital Art, organizowany przez UPC Polska. Konkurs skierowany jest do artystów, którzy tworzą sztukę nowych mediów: ilustratorów, twórców muzyki i animacji. Zadaniem konkursowym jest przygotowanie 30-sekundowej animacji, pokazującej wybrany proces działania – np. zjawisko fizyczne, proces mechaniczny lub społeczny. Liczy się przede wszystkim innowacyjne podejście do jego zilustrowania. Dlatego uczestnicy konkursu zobowiązani są do wykorzystania szerokiej gamy dostępnych technik analogowych i cyfrowych, takich jak np. druk 3D, mapping 3D, modelowanie, papier, kodowanie generatywne itd. Podstawowym kryterium oceny prac będzie kreatywne rozwinięcie i zinterpretowanie hasła ’To fajnie działa’.
Twórcy zwycięskiej animacji zdobędą 20 tysięcy złotych, a także zapewnioną promocję swojej pracy.
W drugim etapie konkursu, który wystartuje we wrześniu, wyłonione zespoły przygotują animację zgodną z briefem. Uczestnicy podczas przygotowywania finalnego projektu będą uczestniczyć w warsztatach mentorskich z udziałem między innymi Jakuba Koźniewskiego, Radzimira Dębskiego, Pawła Janickiego oraz Andrzeja Pągowskiego.
Regulamin konkursu możecie znaleźć tutaj. Po więcej szczegółow zajrzyjcie także tutaj.Warto też śledzić wydarzenie na Facebooku, gdzie będziemy publikować najnowsze materiały związane z konkursem.
Organizator konkursu: UPC Polska
Partner kreatywny: F5
Partnerzy: Facebook, Platige Image, Sundance Channel.
Partner kreatywny: F5
Partnerzy: Facebook, Platige Image, Sundance Channel.
Prace zbierane będą do 30.09. 2015. Finałowym wydarzeniem pilotażowej odsłony UPC Digital Art będzie gala wręczenia nagród.