Cyfrowe narzędzia pozwalają artystom wykorzystywać olbrzymie zasoby danych i przedstawiać je w wyszukanej wizualnie formie – tak powstaje sztuka danych.
W pierwszym tekście, którym rozpoczęliśmy cykl artykułów o sztuce cyfrowej, w ramach projektu UPC Digital Art, opowiadaliśmy wam, czemu narzędzia cyfrowe w niczym nie ustępują klasycznym środkom artystów, takim jak pędzel.
Cyfrowe narzędzia pozwalają też artystom wykorzystać niecodzienny materiał – olbrzymie zasoby danych. Można z nich tworzyć wyszukane wizualnie, artystyczne formy, które nazywamy sztuką danych.
Pomimo wymagającej formy prace te dostarczają równocześnie zwykłemu odbiorcy informacji o otaczającym go świecie w łatwy do przyswojenia sposób. Lev Manovich, czołowy teoretyk nowych mediów, wizualizację danych uznaje za zupełnie nową formę sztuki, leżącą poza nurtem sztuki figuratywnej, ale nie przynależącą jednocześnie do tradycyjnie rozumianej sztuki abstrakcyjnej.
Jednak wizualizacja danych ma więcej wspólnego z projektowaniem, niż ze sztuką.
Projektowanie informacji polega na prezentowaniu ich w takiej formie, aby były jak najbardziej przejrzyste, dostępne i zrozumiałe.
To coraz istotniejszy obszar projektowy w świecie przepełnionym olbrzymią, ciągle rosnącą ilością danych.
Powyżej możecie zobaczyć wystąpienie na TED Davida McCandlessa, założyciela serwisu agregującego najciekawsze wizualizacje danych – Information Is Beautiful. Wizualizacja, którą zaprezentował, obrazuje przepustowość naszych zmysłów, na podstawie analogii do przepustowości systemów komputerowych. Przepustowość to maksymalna ilość informacji jaka może być przesyłana np. między dwoma komputerami, a jej jednostką jest b/s, czyli bit na sekundę. Pewnie nie zaskoczy was to, że zmysł wzroku bije na głowę wszystkie pozostałe – 1250MB/s w porównaniu do 12,5MB/s dla słuchu i zmysłu węchu.
Wizualizacje danych to kompresja wiedzy.
Stanowią mapy informacji, które pozwalają odnaleźć się w ich gąszczu oraz zyskać szerszą perspektywę, pozwalającą na ich dogłębne zrozumienie. Jednym z pierwszych którzy dostrzegli niezwykłą przydatność takich wizualnych map, pozwalajacych szerokiemu gronu odbiorców, zroumieć współczesny świat był Otto Neurath. To twórca języka komunikacji wizualnej ISOTYPE, którego przykłady możecie zobaczyć powyżej.
Przeskoczmy jednak do ery mediów cyfrowych i przyjrzyjmy się najciekawszym przykładom wizualizacji danych, wykorzystujacych nowowmedialny arsenał.
Aaron Koblin – Flight Patterns
Wizualizacja połączeń lotniczych to jeden z klasycznych tematów wizualizowanych przez wielu artystów nowych mediów. Aaron Koblin był jedym z pierwszych którzy zrobili to tak efektownie – o czym możecie przekonać się powyżej.
Marcin Ignac – Nine Point Five
Powyżej możecie zobaczyć, jak powstają prace Marcina Ignaca i nie tylko – opowiada o tym sam artysta. Między innymi o swoim projekcie Nine Point Five. To interaktywna wizualizacja danych, obrazująca dane dotyczące trzęsień ziemi w skali globu.
Emoto Installation studia NAND to ciekawy przykład ‚info-rzeźby’. Instalacja uchwyciła i zobrazowała dane dotyczące reakcji na Twitterze wokół Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku. Interaktywna wizualizacja online opierała się między innymi na bazie12,5 miliona tweetów na temat Igrzysk.
onformative – Klarna Data Wall
Klarna Data Wall from onformative on Vimeo.
onformative to studio zajmujące się designem generatywnym. Ich projekt Klarna Data Wall został przygotowany dla szwedzkiej marki Klarna. Ściana danych stała się nowym centrum siedziby firmy w Sztokholmie, wizualizując dane dotyczące globalnej, biznesowej aktywności marki w czasie rzeczywistym.
Ostatnim projektem, jaki wam przedstawimy, jest Facebook Tree, również przygotowany przez onformative. Tym razem studio do współpracy zaprosiła marka Deutsche Telekom. Praca znajduje się we flagowym sklepie marki w Berlinie – abstrakcyjna wizualizacja danych obrazuje komunikację sklepu na jego Facebookowym fanpage’u.
!! KONKURS !! ‚TO FAJNIE DZIAŁA’ PRZEDŁUŻONY TERMIN NADSYŁANIA ZGŁOSZEŃ
Ruszył pierwszy konkurs UPC Digital Art, organizowany przez UPC Polska. Konkurs skierowany jest do artystów, którzy tworzą sztukę nowych mediów: ilustratorów, twórców muzyki i animacji. Zadaniem konkursowym jest przygotowanie 30-sekundowej animacji, pokazującej wybrany proces działania – np. zjawisko fizyczne, proces mechaniczny lub społeczny. Liczy się przede wszystkim innowacyjne podejście do jego zilustrowania. Dlatego uczestnicy konkursu zobowiązani są do wykorzystania szerokiej gamy dostępnych technik analogowych i cyfrowych, takich jak np. druk 3D, mapping 3D, modelowanie, papier, kodowanie generatywne itd. Podstawowym kryterium oceny prac będzie kreatywne rozwinięcie i zinterpretowanie hasła ’To fajnie działa’.
Twórcy zwycięskiej animacji zdobędą 20 tysięcy złotych, a także zapewnioną promocję swojej pracy.
Celem UPC Digital Art jest promocja artystów nowych mediów oraz stworzenie pierwszego przeglądu polskiej sceny digital art. Jeśli i wy chcecie dołączyć do tego projektu, w pierwszym etapie UPC Digital Art, do 02.09 nadsyłajcie zgłoszenia zawierające swoje portfolio na adres upcdigitalart@fpiec.pl.
W drugim etapie konkursu, który wystartuje we wrześniu, wyłonione zespoły przygotują animację zgodną z briefem. Uczestnicy podczas przygotowywania finalnego projektu będą uczestniczyć w warsztatach mentorskich z udziałem między innymi Jakuba Koźniewskiego, Radzimira Dębskiego, Pawła Janickiego oraz Andrzeja Pągowskiego.
Regulamin konkursu możecie znaleźć tutaj. Po więcej szczegółow zajrzyjcie także tutaj.Warto też śledzić wydarzenie na Facebooku, gdzie będziemy publikować najnowsze materiały związane z konkursem.
Organizator konkursu: UPC Polska
Partner kreatywny: F5
Partnerzy: Facebook, Platige Image, Sundance Channel.
Partner kreatywny: F5
Partnerzy: Facebook, Platige Image, Sundance Channel.
Prace zbierane będą do 30.09. 2015. Finałowym wydarzeniem pilotażowej odsłony UPC Digital Art będzie gala wręczenia nagród.