Liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach i globalna rozpoznawalność – polskie studio Platige Image to prawdziwi mistrzowie animacji. Przedstawiamy kilka ich najciekawszych projektów.
To jedna z najważniejszych polskich firm, zajmujących się tworzeniem grafiki komputerowej, animacji 3D i cyfrowych efektów specjalnych. Na koncie mają ponad 200 nagród i wyróżnień, w tym główne nagrody na festiwalu SIGGRAPH, nominacje do Złotej Palmy w Cannes i Złotych Lwów w Wenecji, oraz oczywiście nominację do Oscara za ‚Katedrę’ Tomasza Bagińskiego. Udało im się zdobyć globalną rozpoznawalność dzięki profesjonalizmowi i pasji – na co dzień współpracują z ponad 150 artystami, wśród których znajdują się reżyserzy, dyrektorzy artystyczni, graficy i producenci. Tworzą realizacje na potrzeby najważniejszych agencji reklamowych, ale na koncie mają też wiele projektów artystycznych. Prezentujemy kilka z nich.
1. Starość Aksolotla
‚Starość Aksolotla’ to spot wprowadzający w fabułę powieści science-fiction Jacka Dukaja o tym samym tytule. Dzięki studiu Platige Image cała opowieść zyskała imponującą oprawę wizualną. Animację wyreżyserował Maciej Jackiewicz, który współtworzył też zwiastuny do ‚Wiedźmina’ i gry ‚Cyberpunk 2077′.
2. ION
Trailer gry ‚ION’ miał swoją premierę podczas tegorocznych Targów E3, czyli Electronic Entertainment Expo. To największe biznesowe targi gier na świecie, od lat odbywające się w halach Los Angeles Convention Center. Reżyserem animacji jest Kamil Dąbkowski, jeden z jurorów konkursu UPC Digital Art.
3. Biedronka Jeleń
Zabawna reklama Biedronki z jeleniem w roli głównej to również produkcja studia Platige Image. Jej reżyserem jest Sebastian Pańczyk, który stworzył też między innymi krótką animowaną serię ‚Kórt & Albin’ dla MTV Polska.
4. BBC Winter Olympics – Nature
Natury też można się przestraszyć, a już na pewno oglądając animację stworzoną dla BBC – pokryte śniegiem i lodem góry zapowiadały transmisję zeszłorocznych Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi. Za reżyserię odpowiadał Tomasz Bagiński, dyrektor kreatywny Platige Image. Jego krótkometrażowy film animowany ‚Katedra’ w 2002 roku zdobył główną nagrodę na największym festiwalu animacji i efektów specjalnych SIGGRAPH, a rok później nominację do Oscara.
5. Ryse: Son of Rome – Legend of Damocles
Środowisko graczy dobrze zna Platige Image. Animacje na potrzeby gry ‚Ryse: Son of Rome’ dla firmy Crytek powstały pod opieką Jakuba Jabłońskiego, który w Platige Image kieruje działem Art&Design. Zaprojektował też wszystkie elementy graficzne do filmu Tomasza Bagińskiego ‚Kinematograf’, stworzył też ilustracje do powieści Jacka Dukaja ‚Wroniec’.
6. Wiedźmin 3: Dziki Gon
Intro do gry ‚Wiedźmin 3: Dziki Gon’ stworzone dla CD Projekt RED również zostało wyreżyserowane przez Bagińskiego, który przy animacjach do serii pracuje już od 2007 roku. Poprzednie wielokrotnie nagradzano – między innymi złotą statuetką na festiwalu reklamowym London International Award, jednym z najważniejszych międzynarodowych festiwali reklamowych.
7. Ambition
Krótkometrażowy film ‚Ambition’ powstał we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. Reżyserem był ponownie Tomasz Bagiński. Fabuła służyła nagłośnieniu najważniejszej misji Agencji, Rosetty. Choć lądownikowi ‚Philae’ udało się wylądować na komecie, to potem przestał działać. Szczęśliwie w czerwcu przebudził się, o czym zresztą było głośno w mediach.
Kamil Dąbkowski
Jednym z jurorów konkursu UPC Digital Art jest Kamil Dąbkowski, członek zespołu studia Platige Image. Kamila zapytaliśmy, jak widzi przyszłość digital artu.
Jednym z jurorów konkursu UPC Digital Art jest Kamil Dąbkowski, członek zespołu studia Platige Image. Kamila zapytaliśmy, jak widzi przyszłość digital artu.
Digital Art jest zagadnieniem, które niełatwo zdefiniować, a więc tym trudniej jest przewidywać jego przyszłość. Większość dzieł cyfrowych, które obecnie powstają, równie dobrze mogłaby zostać stworzona przy wykorzystaniu metod tradycyjnych. Twórcy dostali do rąk nowe narzędzia. Nie wytworzyła się jeszcze oryginalna, spójna forma sztuki cyfrowej. Wciąż jesteśmy w fazie poszukiwań: instalacje interaktywne, wideo mappingi, druk 3d, wirtualna rzeczywistość – to chyba obecnie najciekawsze formy sztuki cyfrowej.
Przyszłość tego kierunku widziałbym w połączeniu kolaboracji artystów, interakcji oraz sztucznej inteligencji. Efekt końcowy staje się wówczas dziełem grupy twórców, co podyktowane jest z jednej strony złożonością techniczną tych projektów, a z drugiej wyzbyciem się ego jednostki.
To z kolei stanowi wartość dodaną – liczą się wówczas umysły otwarte, szeroko patrzące, doceniające pracę dla ogółu. Dzieło zyskuje pierwiastek niedopowiedzenia, spontaniczności, wolności. Drugi element – odbiorca wchodzący w interakcję z dziełem – nie ma oczywiście równie istotnego wpływu na samo dzieło jak jego twórcy, nie można go jednak pominąć. Zdecydowanie większe znaczenie może mieć sztuczna inteligencja, czyli maszyna działająca zgodnie z odpowiednim algorytmem, która stać się może nie tylko narzędziem ale również współtwórcą dzieła. Algorytmy mogą nie tylko przetwarzać dane, mogą analizować obrazy, dźwięki i łączyć je w odpowiednim kontekście. Mogą wreszcie uczyć się ludzkich zachowań, by móc zacząć je przewidywać. Przyszłość digital artu to wielka niewiadoma. Jest to wizja tak samo podniecająca, co również przerażająca. Aby zaskoczyć maszynę, człowiek będzie musiał odkryć się na nowo. Pytanie czy będzie do tego zdolny.
!! KONKURS !! ‚TO FAJNIE DZIAŁA’
Ruszył pierwszy konkurs UPC Digital Art, organizowany przez UPC Polska. Konkurs skierowany jest do artystów, którzy tworzą sztukę nowych mediów: ilustratorów, twórców muzyki i animacji. Zadaniem konkursowym jest przygotowanie 30-sekundowej animacji, pokazującej wybrany proces działania – np. zjawisko fizyczne, proces mechaniczny lub społeczny. Liczy się przede wszystkim innowacyjne podejście do jego zilustrowania. Dlatego uczestnicy konkursu zobowiązani są do wykorzystania szerokiej gamy dostępnych technik analogowych i cyfrowych, takich jak np. druk 3D, mapping 3D, modelowanie, papier, kodowanie generatywne itd. Podstawowym kryterium oceny prac będzie kreatywne rozwinięcie i zinterpretowanie hasła ’To fajnie działa’.
Twórcy zwycięskiej animacji zdobędą 20 tysięcy złotych, a także zapewnioną promocję swojej pracy.
Celem UPC Digital Art jest promocja artystów nowych mediów oraz stworzenie pierwszego przeglądu polskiej sceny digital art. Jeśli i wy chcecie dołączyć do tego projektu, w pierwszym etapie UPC Digital Art, do 16.08 nadsyłajcie zgłoszenia zawierające swoje portfolio na adres upcdigitalart@fpiec.pl.
W drugim etapie konkursu, który wystartuje pod koniec sierpnia, wyłonione zespoły przygotują animację zgodną z briefem. Uczestnicy podczas przygotowywania finalnego projektu będą uczestniczyć w warsztatach mentorskich z udziałem między innymi Jakuba Koźniewskiego, Radzimira Dębskiego, Pawła Janickiego oraz Andrzeja Pągowskiego.
Organizator konkursu: UPC Polska
Partner kreatywny: F5
Partnerzy: Facebook, Platige Image, Sundance Channel.
Partner kreatywny: F5
Partnerzy: Facebook, Platige Image, Sundance Channel.
Prace zbierane będą do 30.09. 2015. Finałowym wydarzeniem pilotażowej odsłony UPC Digital Art będzie gala wręczenia nagród.