Na tegorocznej Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej zorganizowanej przez PIKE dominuje dyskusja o przyszłości rynku płatnej telewizji i telekomunikacji. Zebrani w hotelu Warszawianka w Jachrance przedstawiciele operatorów płatnej telewizji z całej Polski, rozmawiają o wyzwaniach i szansach, przed jakimi stoi branża zarówno w skali makro, jak i mikro. A jednym z głównych punktów programu najważniejszej konferencji branżowej była część przygotowana we współpracy z UPC Polska.
Najpierw przedstawiliśmy najważniejsze wnioski i rekomendacje raportu „Cyfrowa przyszłość Polski” przygotowanego na zlecenie UPC przez firmy doradcze Amarach Research i Deloitte. Dariusz Nachyła, reprezentujący tę ostatnią, przedstawił dane z raportu przed publicznością zgromadzoną w sali konferencyjnej hotelu Warszawianka w Jachrance. Oprócz głównych wniosków, podkreślających znaczenie cyfryzacji dla budowy innowacyjnej gospodarki, ekspert Deloitta zwrócił uwagę na rekomendacje, wśród których wymienił przede wszystkich potrzebę regulacji wspierających efektywny miks technologiczny, konieczność polityki wspierającej skalę do innowacji i pozwalającej graczom lokalnym skutecznie mierzyć się z graczami globalnymi.
Kolejnym punktem programu była dyskusja panelowa poświęcona najważniejszemu rynkowemu trendowi, czyli mobilności. Doceniające jego wagę UPC stale inwestuje w mobilność swoich usług, poczynając od takich aplikacji jak UPC TV i UPC Phone, po rozwijaną obecnie sieć darmowych hot spotów UPC Wi-Free oraz – co najważniejsze – wprowadzoną właśnie na rynek usługę Horizon TV, czyli aplikację pozwalająca na oglądanie ulubionych kanałów nawet na trzech urządzeniach mobilnych, w domu i poza domem.
Dlatego wpływ mobilności stał się jednym z głównych tematów dyskutowanych na tegorocznym PIKE. W panelu zatytułowanym „Mobilna przyszłość telewizji. Nowe potrzeby klientów, modele biznesowe, łańcuch wartości, nowy układ sił” udział wzięli najważniejsi gracze na rynku. UPC Polska reprezentował Grzegorz Esz, członek zarządu odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. Obok niego do dyskusji zasiedli także Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu i wiceprezes Polkomtela; Aleksander Kutela, prezes HBO Polska, ekspert rynku mediów Andrzej Zarębski; prezes zrzeszającej branżę internetową IAB Polska – Włodzimierz Schmidt; dyrektor ośrodka techniki TVP – Wiesław Łodzikowski, a także Igor Ostrowski, były wiceminister administracji i cyfryzacji, współautor strategii Polska Cyfrowa i autor ustawy implementującej dyrektywę audiowizualną, a dziś przedstawiciel największej kancelarii prawnej na rynku – Dentons.
Zaczęliśmy dość prowokacyjnie – od tego, jak brzmi dziś najważniejsze pytanie dotyczące strategii rozwoju biznesu, na które nie znają odpowiedzi szefowie firm mediowych i telekomunikacyjnych. Wszyscy zgodzili się, że trendem, który kształtował będzie rynek w najbliższych latach – potrzeby klientów oraz kształt usług – będzie mobilność. – Pytanie, na które nikt nie potrafi dziś odpowiedzieć, brzmi: kiedy stanie się on dominujący w sensie biznesowym – powiedział Dominik Libicki. Dlatego Grzegorz Esz podkreślał, że najważniejsze jest stałe budowanie wartości oferowanych usług, by klienci byli gotowi za nie zapłacić. A będą, jeśli firmy będą nadążać za rzeczywistymi potrzebami. – W naszym przypadku taką wartość tworzy uruchomiona właśnie usługa Horizon TV, która odpowiada na nowe potrzeby w zakresie konsumpcji mediów, możliwość wyboru i mobilność – dodał Grzegorz Esz. Także nadawcy – na czele z Aleksandrem Kutelą, szefem HBO – przyznali, że rynek znajduje się obecnie w fazie wypracowania optymalnego modelu biznesowego, opartego o mobilność i nowe potrzeby klientów.
Uczestnicy panelu rozmawiali także o istniejących regulacjach i ich wpłynie na układ sił rynkowych. Konkurencja globalna – choćby w postaci serwisów OTT – puka do bram, rzucając rękawicę graczom lokalnym. Czy istniejące regulacje pozwalają na efektywne i równe szanse konkurencji dla wszystkich? – Mówiąc w skrócie: nie – zaznaczył Igor Ostrowski, wyjaśniając, że gracze lokalni powinni mieć równe szanse w starciu z globalnymi. Zwłaszcza tymi – jak dodał Grzegorz Esz – którzy wykorzystują do celów biznesowych sieci operatorów, inwestujących miliony w ich rozwój, ale nie podlegają polskim regulacjom nie ponoszą choćby ciężaru inwestycyjnego. – Powiedzmy sobie szczerze: gdy unijni urzędnicy wprowadzają jakieś regulacje, w Polsce implementowane są możliwie najbardziej rygorystycznie z na niekorzyść graczy lokalnych. Dlatego gracze działający lokalnie niestety są na przegranej pozycji w starciu z globalnymi. To tak, jakbyś grali mecz w piłkę nożną, ale przeciwnika nie krępowały zasady gry, które obowiązują nas – zaznaczył szef Cyfrowego Polsatu.
Uczestnicy panelu rozmawiali także o nowych modelach biznesowych opartych na mobilności, relacjach między nadawcami a dostawcami treści, a także konsolidacji, jako sposobie na zwiększania skali do innowacji w świecie cyfrowych usług.