Phishing jest jedną z form cyberprzestępczości, o której mówi się w ostatnich latach szczególnie często. Ofiarami takich ataków są klienci banków, ale również korzystający z usług firm kurierskich i nie tylko. Na czym polega phishing, czym może grozić, i jak się przed nim zabezpieczyć?
Phishing – jakie zagrożenia niesie dla firm i ich klientów?
- Duży bank – cyberprzestępcy nakłaniali do instalacji złośliwej aplikacji na smartfony i w ten sposób wyłudzali dane do logowania w bankowości elektronicznej tej instytucji. W treści wiadomości znajdowała się informacja, że dostęp do konta został zablokowany i konieczne jest zaktualizowanie aplikacji mobilnej. Wiadomość trafiała do przypadkowych osób – nie tylko do klientów banku. Sama jej treść mogła wzbudzić podejrzenia, gdyż napisana była w języku angielskim, a e-mail nadawcy nie należał do banku.
- Warszawski oddział międzynarodowej korporacji – w czerwcu 2019 roku media poinformowały o tym, że przestępcy wyłudzili dane od firmy, udając dostawców pizzy. Koncern ten posiadał nowoczesne zabezpieczenia i oprogramowanie najwyższej klasy. Oszuści rozesłali na adresy e-mail pracowników wiadomość, że w okolicy otwarto nową pizzerię, a pierwsi klienci otrzymają 30 proc. rabatu. Menu znajdowało się na rzekomej stronie restauracji. Dostawca, po kilkudziesięciu minutach, przywiózł zamówienie, a także zostawił pracownikom prezenty w postaci lampek na USB, które ci szybko przetestowali. Tym sposobem dali oni hakerom zdalny dostęp do urządzeń. Na szczęście w tym przypadku był to z góry zaplanowany test bezpieczeństwa, który miał wykazać zagrożenia, z jakimi musi się liczyć przedsiębiorstwo.
- Atak na firmę transportową – w kwietniu policja poinformował, że zatrzymała 5 osób podejrzanych o wyłudzenie ponad miliona złotych w wyniku ataku phishingowego na spółkę transportową, do którego doszło w 2018 roku. Sprawcy uzyskali dostęp do zakładowej sieci WiFi. Zdobyli w ten sposób informację, że właściciel firmy zamierza kupić 200 tys. euro w kantorze internetowym. Korzystając z przejętych danych, podmienili numer rachunku, na który miały trafić środki. Grozi im do 10 lat więzienia.
Przekonujące wiadomości od przestępców
- 35 proc. – konieczność natychmiastowego sprawdzenia hasła.
- 11 proc. – ostrzeżenie, że dany adres e-mail jest w trakcie dezaktywacji.
- 9 proc. – komunikat o pilnej informacji do wszystkich pracowników.
- 8 proc. – powiadomienie o nowej wiadomości głosowej.
- 8 proc. – prośba o wykonanie kopii zapasowej poczty e-mail.
Jak rozpoznać phishing?
- Wezwanie do udostępnienia danych – banki nie przesyłają próśb o podanie hasła czy prywatnych danych. Nie informują również o tym, że zostało zablokowane nasze konto czy też nie proszą o pilne zalogowanie się do systemu bankowości elektronicznej ani o kliknięcie w link.
- Nadawcę – najczęściej przestępcy używają adresów bardzo podobnych do prawdziwych. Warto sprawdzić, czy w e-mailu nie ma literówek, czy na pewno jest on identyczny taki sam, jak ten widniejący na stronie internetowej firmy, np. banku.
- Temat – jeśli treść tematu zawiera błędy, np. niektóre litery są zastąpione cyframi, to możliwe, że masz do czynienia z atakiem phishingowym. Przestępcy nie robią tego przypadkiem, a w celu oszukania filtrów antyspamowych.
- Brak naszego adresu w polu odbiorcy – jeśli pole jest puste albo zawiera napis „Undisclosed Recipients”, to oznacza, że wiadomość została rozesłana do wielu adresatów. Bardzo mało prawdopodobne, żeby taka wiadomość pochodziła od np. banku.
- Podejrzane linki – warto sprawdzić, pod jaki adres prowadzi umieszczony w treści wiadomości link. Przestępcy mogą podać adres prawdziwej strony, ale łącze będzie już otwierać fałszywą stronę internetową. Wystarczy najechać kursorem myszy na budzący nieufność link, a dowiemy się, do jakiego adresu w rzeczywistości on kieruje.
- Załącznik – w treści e-maila może się znajdować wezwanie do otwarcia załącznika. Zanim zastosujesz się do polecenia, sprawdź, kim jest adresat. Jeśli nie masz pewności, jaka jest zawartość informacji, nie otwieraj pliku. Możliwe, że znajduje się tam wirus. Szczególnie uważaj m.in. na dokumenty z rozszerzeniem .pif, .exe, .com.
- Kontrola autentyczności stron sklepów internetowych – zapobieganie wykradaniu danych dostępowych do kont bankowych.
- Blokada spamu i prób wyłudzenia danych – zatrzymywanie niechcianych wiadomości e-mail.
- Ochrona przed ransomware – zabezpieczenie zdjęć i plików przed niepożądanymi zmianami.
Źrodła:
https://www.cashless.pl/5489-phishing-CERT-cyberbezpieczenstwo-dane-ataki
https://alebank.pl/platforma-do-symulacji-atakow-phishingowych-z-bezplatnymi-szkoleniami/
https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/bezpieczenstwo/nowy-atak-phishingowy-wymierzony-w-klientow-polskiego-banku/5h92h2g
https://fintek.pl/metoda-na-pizze-nowy-atak-phishingowy-poinformuj-pracownikow/
https://www.skarbiec.biz/wiadomosci/technologia/jak-rozpoznac-phishing-osmiu-krokach.html
https://lp.xopero.com/raport-2019-trendy-cyberbezpieczenstwo